Tîrgul Internațional de carte Bologna – a 56-a ediție

Încă o dată, cel mai important eveniment de carte pentru copii a adunat vizitatori profesioniști din lumea întreaga pentru patru zile pline la Bologna (evenimentul s-a desfășurat între 1 – 4 aprilie).

Temele principale din acest an au fost:

  1. cultura afro-americană, unde un spațiu generos a fost pus la dispoziție ilustratorilor de culoare;
  2. întoarcerea la scrierea de mînă;
  3. marile nume feminine din literatura pentru copii și ilustrația internațională de carte pentru copii.

2019 a fost un an important pentru Tîrgul de carte de la Bologna, mai ales că acesta s-a extins cu încă două pavilioane în numai zece luni și o investiție de 45 milioane de euro. 29 și 30 au fost pavilioanele în care jucătorii din industria de carte au avut standuri de prezentare a muncii lor. Printre acestea a fost și Grupul editorial Nomina din România, cu cele mai recente producții literare pentru copii scoase la Nominatrix. Editorul Alexandru Vîlceanu este unul dintre cei mai vechi vizitatori ai Tîrgului de la Bologna și, practic, din 2003 de cînd vine aici a văzut cum se schimbă și se îmbunătățește producția de carte internațională an de an, devenind din ce în ce mai competitivă. Anul acesta a avut pentru prima dată standul propriei edituri, prezentîndu-și altor publisheri lucrările, seriile, producțiile, cu scopul de a le vinde drepturile de autor către țările interesate. Dar înainte să vă spun dacă a avut succes sau nu în articolul viitor de pe blog, să prezentăm mai întîi Tîrgul de la Bologna în ceea ce a excelat el anul acesta.

Așa cum se obișnuiește în fiecare an, o țară este invitată de onoare a tîrgului. Invitata de onoare a acestui an a fost Elveția. Expoziția A Swiss ABC a fost dedicată ilustratorilor de carte din Elveția, o țară mică dar foarte tranzitată și vibrantă din punct de vedere artistic. Un juriu de experți a ales 26 de ilustratori elvețieni pe care i-a expus chiar la intrare pe 26 panouri mari, reprezentînd cele 26 de litere ale alfabetului, dar și cele 26 de jurisdicții elvețiene.

Cîteva din cifrele de la Bologna, de la cel mai mare tîrg internațional de carte pentru copii:

2 pavilioane noi care au costat 45 de milioane de euro și au fost terminate în 10 luni

150 de evenimente
250 de conferințe din 70 de țări
2901 de ilustratori din 62 de țări
264 de candidați din 64 de țări pentru premiul ALMA – Astrid Lindgren Memorial Award (în valoare de 550 000 euro)
Pentru premiul Bolognaragazzi Award au fost înregistrate 1558 de titluri din 43 de țări (cu 100 mai mult decît anul trecut). Candidații au fost împărțiți în cele trei categorii tradiționale: Ficțiune, Non-Ficțiune și Debut, dar anul acesta s-a adăugat o nouă categorie Toddler (unde au fost 305 înregistrați), dedicată cărților pentru copii sub 3 ani.

Juriul, compus ca de obicei de nume grele din lumea editorială internațională, a avut, ca întotdeauna, o misiune foarte grea pentru că a trebuit să aleagă dintre cei mai buni ilustratori și scriitori dedicați cărților pentru copii. Îi amintim, doar pentru importanța slujbelor lor, pe Gillian Engberg (SUA) consilier în literatura pentru copii pentru multe din marile edituri din SUA, Jorge Silva (Portugalia), designer și art director la ziarele Independente și Publico, fondatorul studioului Silvadesigner; Maria Vedenyapina (Rusia), directoarea Bibliotecii naționale pentru copii din Rusia; Elena Giacomin (Italia) co-fondatoarea librăriei La casa sull`albero și membru ALIR (un fel de Asociație a librarilor independenți), Nives Benati, librar, Marco Dallari, scriitor și editor de eseuri și texte narative pentru copii și Manuela Trinci, psiholog, psihoterapeut pentru copii.

Toți aceștia s-au reunit pentru evaluarea candidaților, dar și pentru identificarea unor noi trenduri în industria cărții. Cum de la an la an cărțile sunt tot mai bune și mai bine ilustrate, e de la sine înțeles ce misiune ingrată și dificilă au avut.

Printre lucrările de ficțiune, s-au remarcat ca trend biografiile femeilor faimoase, iar la secțiunea Toddler, printre cele 300 de titluri, Franța, urmată de Polonia, s-au remarcat prin cantitatea și calitatea producțiilor literare, confirmînd astfel atenția pe care aceste țări o acordă publicării literaturii pentru copii.

Secțiunea Authors Cafe – este un spațiu special amenajat pentru întîlniri cu autorii, seminarii în care se discută despre publicarea de carte, jurnalism, piața de ilustrație de carte și poți participa la tot felul de ateliere din domeniu.

Pascal Campion – illustrator

Silent Book Contest – Premiul Gianni de Conno – este o expoziție anuală dedicată ilustratorilor de carte ale căror ilustrații spun ele singure o poveste, fără să mai fie nevoie de cuvinte.

Un premiu internațional acordat de AIE (Asociația Editorilor Italieni) și IPA (Asociația Editorilor Internaționali) pentru al 7-lea an consecutiv a fost Premiul pentru Cel Mai Bun Editor Al Anului, primit desigur după o selecție riguroasă dintre cei mai buni și dedicați publisheri a căror evoluție este urmărită îndeaproape și ale căror alegeri și plan editorial vorbesc de la sine atît prin publicarea lor, cît și prin calitate.

Alte premii: Ars in Fabula – o bursă școlară, In Altre Parole – premiul pentru traducători, Carla Poesio Award, pentru cea mai bună dizertație despre literatura pentru copii.

Tîrgul internațional de carte de la Bologna a fost întotdeauna o platformă profesională strategică pentru publicarea internațională, apreciată de pionii din industria de carte, fie că erau editori, ilustratori, traducători, scriitori sau agenți literari. Oricum, un lucru este cert, îi găsești aici pe cei mai buni dintre cei buni. Pentru moment, e suficient dacă știi asta. Iar dacă vrei să faci un pas mai departe și să ieși din poiata ta unde te crezi cel mai bun, abia cînd vei fi printre cei mai buni, vei afla ce înseamnă cu adevărat asta și dacă te mai crezi astfel după ce te întorci de-acolo.

Zully Mustafa

După ce am lucrat în presă mai bine de 20 ani, dar și ca profesoară de franceză și engleză, timp de 7 ani, m-am dedicat din 2007 exclusiv scrisului și călătoriilor. Am publicat cărți pentru copii, am avut rubrici în revistele FHM, Unica, Femeia. Primul roman a fost “Strugurii s-au copt în lipsa ei”. Au urmat romanele “Nopți orientale” și ”Al treilea călător”. Plus altele pentru copii. În prezent, călătoresc des, traduc filme turcești și-mi pregătesc următoarele romane. Din cînd în cînd, mai scriu și pe aici. Dacă ai de gînd să comentezi, fă-o civilizat și doar dacă ai ceva de spus. Dacă nu, așteaptă-te la un răspuns pe măsură și ia viteză.

De asemenea, ai putea dori...

Comentează :